»Letni pogovori so priložnost za gradnjo mostov med cilji podjetja in osebnimi cilji zaposlenih.”
– Indra Nooyi (CEO of Pepsi)
Strokovnjaki za kadrovanje so enotnega mnenja, da je letni razvojni pogovor eden najučinkovitejših mehanizmov, da zaposleni ostanejo zainteresirani, motivirani ter predani svojim nalogam.
Študije v managementu in organizacijski psihologiji izpostavljajo težave, ki se pojavljajo pri izvedbi letnih pogovorov:
• Raziskava “Letni Pogovori: Priložnost za Rast ali Breme?” (The Society for Human Resource Management): poudarja, da mnogi zaposleni in vodje dojemajo letne pogovore kot administrativno breme, namesto priložnost za rast in razvoj.
• Raziskava “Učinkovitost Letnih Pogovorov” (Harvard Business Review): govori o potrebi po nadgradnji tradicionalnih letnih pregledov.
• Študija “Učinkovitost in Napake v Letnih Pogovorih” (Journal of Applied Psychology): opisuje, kako lahko neustrezna povratna informacija, pomanjkanje jasnosti pri postavljanju ciljev ter nezmožnost prilagajanja pogovorov različnim tipom osebnosti zaposlenih vodijo do nezadovoljstva in zmanjšanja učinkovitosti.


Letni pogovor je za nekatere še vedno samo nepotreben sestanek in nujno zlo. A slabo izpeljani letni pogovori imajo lahko resne posledice, saj zaposlenim, ki se počutijo neslišani in neupoštevani, upade zavzetost za delo. Pojavijo se nesporazumi, sodelovanje se zmanjša, poveča se fluktuacija zaposlenih, neustrezna motivacija privede do upada produktivnosti.
Dva kriterija za uspešen letni pogovor
Če želimo, da je letni pogovor priložnost za oba (zaposlenega in nadrejenega) ter dodana vrednost za organizacijo, morata biti izpolnjena dva kriterija:
1. Dobra priprava obeh udeležencev – vodje pogovora kot tudi zaposlenega.
Pogosto nobena stran ne ve, kaj lahko pričakuje od pogovora. Vodje velikokrat ne vedo, kaj so cilji pogovora in kako naj ga vodijo, po drugi strani pa zaposleni niso seznanjeni, kaj je namen, niti kaj lahko pričakujejo (in velikokrat zavzamejo obrambno pozicijo že vnaprej!). Vprašanja jih presenetijo in nimajo časa, da bi kvalitetno razmislili o odgovorih.
Letni pogovor je resnično uspešen takrat, ko se OBA vnaprej pripravita.
Dober letni razgovor zahteva znanje in izkušnje, zato je na tem področju pomoč strokovnjaka, ki v sodelovanju z vami pripravi »custom made« vprašalnik prav za vas in vaše zaposlene, zelo koristna.
Na osnovi naših dolgoletnih izkušenj lahko, v sodelovanju z vami, izdelamo prilagojen vprašalnik za vodjo in sodelavca, ki omogoči obema, da se pripravita in kvalitetno vnaprej razmislita o obravnavanih temah.
“Pogosto pravim, da bi moral biti najpomembnejši sestanek leta, tisti med vodjo in zaposlenim na letnem razgovoru.”
– Bill Gates (Microsoft)
2. Pogovor mora potekati na istem komunikacijskem kanalu.
»Če želite, da vas slišijo, govorite njihov jezik!«
Zaposleni letni pogovor mnogokrat doživljajo kot zaslišanje, kjer se morajo braniti. Zato je pomembno, da vodja uporabi pravi komunikacijski kanal, ki ne ogroža in omogoči, da ga zaposleni sliši in da ve, da je slišan.
Dejstvo je, da smo si različni (nekateri radi govorijo, spet drugi so bolj tihi …). Ob napačnem stilu komunikacije se bo nekdo zaprl, drugi se bo začel braniti, tretji bo napadel. Zato je ključno, da vodja najde pravi komunikacijski kanal in s tem zgradi zaupanje in sodelovanje. Tako bomo dobili iskrene povratne informacije, predloge ter ideje za izboljšave.
Process Communication Model® (PCM) je komunikacijski model, ki je preverjena rešitev pri izvedbi uspešnih letnih pogovorov, saj zagotavlja strukturo za uspešno komunikacijo.
PCM® uči, kako prepoznati preferiran komunikacijski stil posameznika in s tem daje možnost prilagajanja načina komunikacije preferencam zaposlenih, kar vodi v boljše razumevanje in zmanjšuje možnosti nesporazumov ter omogoča prepoznavanje in razumevanje pravih motivatorjev za različne sodelavce.
“Letni razgovori so kot mostovi med vodstvom in zaposlenimi, ki omogočajo obojestransko učenje in razumevanje.”.” – Jack Ma (Alibaba)